Tips van de verhuurmakelaar
“Mijn huurder betaalt niet. Wat nu?”
Het is de nachtmerrie van elke verhuurder: de huurder betaalt z’n huur niet. En dat duurt langer en langer. Hoe zorgt u ervoor dat deze bron van inkomsten weer op gang komt? Onze verhuurmakelaar Nik Romsom weet raad. Lees zijn tips om wanbetaling te voorkomen en welke stappen u kunt ondernemen om de huurder alsnog te laten betalen.
Investering in gevaar
Stel je voor, je hebt geïnvesteerd in het verhuren van een huis in Leiden. Spaargeld waar je hard voor hebt gewerkt, heb je vrij gemaakt om te voorzien in een terugkerend inkomen. Of je verhuurt je woning tijdelijk en van de huurinkomsten ben je een mooie reis aan het maken. Het slechtste scenario in beide gevallen is het wegvallen van die inkomsten door een niet betalende huurder. Jouw financiële verplichtingen lopen door, maar er staan geen huurinkomsten meer tegenover, je investering of droom komt daardoor in gevaar. Hoe voorkom je dat dit doemscenario werkelijkheid wordt?
Screen huurders
Nik: “Weliswaar een open deur, maar een heel belangrijke stap is het voorkomen van een wanbetaler. Een verhuurmakelaar heeft de tools en middelen om een huurder uitgebreid te screenen, onder andere door middel van een credit/BKR check, een werkgeversverklaring, een verhuurdersverklaring en een WWFT-check. Door het screeningsprotocol zorgvuldig te doorlopen kan een verhuurmakelaar voor een betrouwbare huurder zorgen die zijn huur netjes betaalt.”
Voorkom achterstand
“Een strakke boekhouding is ook belangrijk als de huurder eenmaal zijn intrek heeft genomen. Want het gebeurt wel eens dat een huurder onbewust zijn huur niet op tijd overmaakt. Hij of zij is het dan vergeten of de automatische betaling is geëindigd. Dat zijn vaak redenen voor het uitblijven van een betaling. Als je dit niet op tijd doorhebt kan er al snel een serieuze achterstand ontstaan. Het is daarom cruciaal om de huurder hierop te wijzen, bij voorkeur op de 1ste van de maand als de huur voldaan zou moeten zijn. Zo wordt een onbedoelde achterstand voorkomen en weet de huurder dat je de boekhouding op orde hebt. Een tijdige betaling zal het gevolg zijn.”
Stappen ondernemen
Een huurovereenkomst omschrijft de rechten en plichten van een huurder en een verhuurder. Een belangrijke verplichting van de huurder is het betalen van de huursom. Als de huurder deze, om wat voor reden dan ook niet voldoet, zijn er een aantal belangrijke stappen die u kunt ondernemen om nakoming te vorderen.
1 - Een nette herinnering
Nik: “Als je huurder niet, niet volledig of steevast te laat betaalt, moet je hem hier zo snel mogelijk op aanspreken. Allereerst kun je een nette herinnering sturen of even bellen. Zoals eerder gemeld gebeurt het wel eens dat een huurder onbedoeld de huur niet overmaakt. Een nette herinnering op de 1ste dag van de nieuwe maand, zal er in de meeste gevallen voor zorgen dat de huur alsnog op korte termijn op je bankrekening wordt bijgeschreven."
2 - Aanmanen of in gebreke stellen
“Als je de huurder niet kunt bereiken en een reactie op de herinnering blijft uit, dan kun je zelf een schriftelijke aanmaning naar de huurder sturen. Om er zeker van te zijn dat de huurder de aanmaning ook echt ontvangt, dient deze brief per aangetekende post te worden verzonden. Daarnaast is het altijd verstandig om de brief ook per e-mail te verzenden. Op die manier kun je aantonen dat je er alles aan gedaan hebt om ervoor te zorgen dat de huurder de aanmaning daadwerkelijk zou ontvangen. In de aanmaningsbrief kun je de huurder direct in gebreke stellen en de huurder een redelijke termijn geven om de huur alsnog te voldoen. Ook kun je ervoor kiezen om na de aanmaning een aparte brief met ingebrekestelling te sturen. De toon van een ingebrekestelling is vaak dwingender en van juridische aard. De ingebrekestelling met de redelijke betaaltermijn is een belangrijke stap in aanloop naar een procedure. Denk ook hier aan de aangetekende en digitale verzending.”
3 - Start incassotraject
“Mocht de huurder alsnog de openstaande huur niet voldoen, dan kun je ervoor kiezen om de incassering uit handen te geven aan een incassobureau. Zij zullen, uiteraard tegen betaling, je inspanningen overnemen. Dit is ook een signaal naar de huurder dat je het er niet bij laat zitten. Bovendien kun je op deze manier alsnog een procedure afwenden.”
4 - Ontbind de huurovereenkomst
“Voldoet de huurder ook daar niet aan en is de huurachterstand opgelopen tot 3 maanden, dan zou u bij de rechter de betaling van de huur kunnen vorderen. Dit gebeurt via een dagvaardingsprocedure. Als de huur na een aanmaning met ingebrekestelling nog steeds niet wordt voldaan, dan mag je de huurovereenkomst ontbinden via de rechter, tenzij de huurder alsnog zijn verplichting nakomt. Na de ontbinding van de huurovereenkomst vanwege het niet betalen van de huur, zal het gehuurde goed terug moeten worden gegeven en ontruimd worden. Een dagvaardings- of uitzettingsprocedure is specialistisch werk waarbij je de hulp van een jurist kan inschakelen.”
Conflicten met huurders vormen altijd een domper op de verhuur van een woning. Ze kunnen zelfs tot een flinke financiële strop leiden. Door screening, expertise en daadkrachtig optreden van onze verhuurmakelaars weet u zeker dat uw verhuurrisico’s tot een minimum worden beperkt. Maak een afspraak. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over de ontzorging van onze verhuurmakelaar.
Lees ook:
Meer weten?
Lees meer over onze verhuurservice of maak een afspraak met onze Verhuurmakelaar Nik Romsom, bel 071-5162376 of mail nikromsom@remax.nl